keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Shanghai


Shanghain väkiluku on 23 miljoonaa ja se on Kiinan toisiksi suurin asutuskeskittymä. Joidenkin aluemittausten mukaan kyseessä on kuitenkin maailman suurin kaupunki. Virallisena kielenä puhutaan mandariinia, mutta paikalliset asioivat Shanghain murteella, joka on mandariinista täysin eriävä kieli - ongelmia siis luvassa. Shanghai edustaa moderneinta Kiinaa ja on monessa yhteydessä (mm. talous) manner-Kiinan edelläkävijä. Kultuureineen, shoppailumahdollisuuksineen ja yöelämineen se olisi monen aupairin suurin unelma. Outolintu täällä hei.

Mulla oli aluksi todella ristiriitaiset fiilikset Shanghaista. Sadat pilvenpiirtäjät, miljoonat ulkomaalaiset ja kaikki se modernius oli täydellisessä ristiriidassa mun mielikuvieni Kiinan kanssa. Minä halusin historiaa, Kiinan muurin ja vuorimaisemaa. Sen sijaan sain kenties koko maan länsimaistuneimman kaupungin. Tilannettahan ei helpottanut yhtään tieto siitä, että suurin osa munkin agencyn au paireista sijoitetaan Pekingiin - sinne mun ykköstoiveeseen.


Nyt on kuitenkin toinen ääni kellossa. Oon päässyt yli pahimmasta shokista ja alkanut innostua ajatuksesta - näin lievästi sanottuna. Pekingin sijainti olisi maantieteellisesti ollut ideaalimpi, mutta pienten tutkiskelujen jälkeen Shanghai on alkanut näyttää suhteellisen huipulta. Parinsadan kilometrin etäisyydellä on ihan tajuttomia paikkoja joissa aion päästä käymään, eikä se tuhannen kilometrin pässä sijaitseva Pekingkään ole liian kaukana. Korean raja voi jäädä näkemättä enkä muurillakaan varmaan pääse useampaa kertaa käymään, mutta tuskin multa tekeminen loppuu. Shanghaissa itsessään on jo nimittäin niin paljon nähtävää ettei tosikaan. Koska mennään koska mennään?

Ps. Kuinka perseestä ettei Kiinassa ole (yllättäen) googlen streetview käytössä? Ai että tekisikö mieli sahata pitkin Shanghain katuja?

2 kommenttia:

  1. Mä uskon, että tuut kyllä viihtymään! :-) Shanghaista on helppo sitten lenneskellä ympäriinsä tai vaikka lähteä junalla suhaamaan Kiinan muurille ja maaseudulle. Sulla on kuitenkin niin paljon aikaa, että ehdit varmasti toteuttaa unelman jos toisenkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah, jostain syystä mua alko kauheasti naurattaa toi lenneskely. Oon nimittäin kuolemanvakavasti katellu lentolippuja Tiibettiin :D Nojoo, pitää sitten Kiinan päässä katella että mihin on varaa ja mihin ei, mutta Pekingistä on hyvä alottaa! Ja enköhän mä pärjää. Suurin ongelma tässä mun Shanghai-asenteessa tais kuitenkin olla se, että ajattelin koko ajan päätyväni Pekingiin :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...